Formex AW16/17 – Nordic Me

Årets Tema på Formex är Nordic Me – man är en del av omvärlden…

  • personlighet blir viktigt
  • naturens renhet och hållbarhet
  • medveten konsumtion

Detta genomsyrar temat som indelats i 3 ledord – Sensory | Shape of things | Authenticity

Processed with VSCO

 

Elin Frendberg, CEO Swedish Fashion Council, introducerar säsongens tema och ger oss bakgrunden. Ett arbete som genom noggrann omvärldsanalys under ca 1,5 år nu resulterat i AW16/17:s trender.

Hur kommer vi då att märka dessa trender/tendenser i butikerna?

Sensory – här finner vi det mer nedtonade, avskalade och naturmaterial. Det är taktilt, mjukt och vänligt ex. ‘håriga’ material. Hantverkstekniker, mineraler och stenar som dekoration. Färgerna är blonda gluten toner.

Shape of things – här är man orädd… inspiration från konstvärlden. Accessoarer får stort utrymme. Organiska mönster. Material blandas, höga med låga, dvs dyrt/exklusivt med enkelt/billigt ex. marmor – plywood. Glas/plexi är stort och gärna i ‘web safe colors’. Formen är överordnad funktionen. Frisk färgskala, blockfärger.

Authenticity – Här besjälas tingen… överlevnadsprodukter. Vi brukar jorden och är i symbios med naturen. Ursprunget ska synas. Accessoarer – slangbella/yxa (då design). Gjutjärnsprodukter. Vi fasar ut mässingen, istället kalla metaller såsom titan, stål, silver. Färgskalan är lugn och mörk, varm orange, ockra, beige och ibland med överraskande accentfärger.

 

I entrén möts man av en gestaltning av Nordic Me, arkitektbyrån Codesign fick det uppdraget – Breaking through conventions.

Processed with VSCO

 

Processed with VSCO

 

Processed with VSCO

Foton | Charlotte Warnestad, eclectista.se

 

Många bilder att gå igenom, så jag lovar det kommer mycket mera…

 

 

Leave a Reply