Mästerparfymören | Serge Lutens

För flera år sedan besökte jag för första gången Serge Lutens’ flaggskeppsbutik “Les Salons du Palais Royal” i Paris och fick en total upplevelse.

Serge Lutens, som kallats “världens mest kontroversiella näsa” är parfymören som har ett förflutet inom foto, hår och make up. Började som 14-åring i en frisersalong, arbetade så småningom på magasinet Vogue i Paris och fick sen uppdraget att ta fram Dior’s första sminkkollektion. 1980 blev han konstnärlig ledare för japanska Shiseido, där han också skapade sina första parfymer.

Sin allra första parfym “Nombre Noir” som sägs vara en av de 5 stora parfymerna i världen, slutade de att tillverka i början av 90-talet och säljs idag på marknaden för en större summa.

1992 skapades “Les Salons du Palais Royal”. Dofter som “Ambre Sultan” och “Cuir Mauresque” har sedan dess varit oumbärliga och skrivit ett nytt kapitel i dofthistorien.

Sortimentet omfattar idag ett 60-tal dofter och alla kan provdoftas i flaggskeppsbutiken i Paris. Finns även en del i noga utvalda butiker i världsstäder.

Den totala upplevelsen man möts av består av både själva lokalen men även av personalens bemötande. Man ska inte tro att man får nån hjälp, men servicen är enastående. Jag gjorde misstaget första gången jag var där att fråga om tips/topplista…aja baja de log och sa “tyvärr Madame, parfym är så personligt så det kan jag tyvärr inte hjälpa Er med”. Jag hade som tur var tidigare beställt hem några doftprover så jag visste lite vad jag var nyfiken på… sen började doftandet under tystnad. De plockade fram allt jag önskade och inga stressande, sura miner för det tog lååång tid att bestämma sig. Till slut klev jag ut ur butiken (de öppnade naturligtvis dörren åt mig) och har nog aldrig varit så nöjd med att ha spenderat en större summa pengar på min personlighet.

Inredningen då… jo den består av ornament från golv till tak. Dekoren är Serge Lutens’ egen “uppfinning” och färgerna och det uttryck de förmedlar är helt hans egna, från violett till svart. Han inspirerades av tiden efter franska revolutionen. Han är trogen sin egen inredning och anser att förnyelse bara leder till känslan av att något anses vara gammalt. Genom att låta den åldras ger man den möjlighet att “bli yngre”.

Flaskorna är identiska, klockformade glasflaskor med glaspropp.

Dofterna har fått namn efter ihopfantiserade egenskaper såsom “dödsbringande” och “den föräldralösa”…

 

Måste bara dela med mig av detta omdöme av “Iris silver mist” som skrevs av en parfymskribent, Luca Turin…

“Den pulvrigaste, rotigaste, mest allvarsamma tänkbara iris, en stor grå strutsfjäderboa att bära till purpurfärgad sammet på en poets begravning” – Luca Turin

OMG denna måste man ju bara ha *smile*

 

Foton | Pinterest

“Jag har mer bävergäll än hela huset Chanel” – Serge Lutens

Det sägs att alla stora franska parfymer har någon frånstötande ingrediens.

Kuriosa | Ambra – härstammar från kaskelottens tarmsystem. En “valkräkboll” innehållande bl.a osmälta bläckfiskkäkar. Oxideras när den flyter i havet under årtionden. Den finaste värderas till runt 150.000kr/kg.

Kuriosa | Sibetolja – produceras i körtlar nära analöppningen hos sibetkatten. Ingick i parfymernas parfym Chanel No5 från lanseringen 1921 till 1998, då råmaterialet byttes ut mot en syntetisk version av djurrättsskäl.

 

Ha en fin dag!

 

 

Leave a Reply